G o s p o d a r k a |
K L I K N I J |
K L I K N I J |
![]() |
FILM O WOLSZTYNIE wmv 2,2 MB, 3m10sek |
![]() |
W
gminie Wolsztyn w ostatnim okresie podjęto szereg inwestycji, o rozmiarze
których świadczą chociażby sumy pieniędzy wydatkowane na ten cel. W 1998
roku na inwestycje wydano 3.993.000 zł, w roku 1999 - 5.712.700 zł, a w
roku 2000 - 5.517.500 zł. Zaznaczyć należy, iż znaczną część tych sum stanowią
kwoty, które przeznaczono na inwestycje związane z ochroną środowiska.
W roku 1998 w ochronę środowiska zainwestowano 2.432.500 zł, w 1999 r.
- 2.170.000 zł, a w 2000 r. - 1.254.800 zł. 24 października 2003 została
oddana do użytku "największa budowa przełomu wieków, a właściwie największa
inwestycja po II wojnie światowej w naszej gminie." Chodzi oczywiście o
rozbudowę i modernizacje gminnej oczyszczalni ścieków.Podejmowane przez
władze gminne działania inwestycyjne, głównie w zakresie ochrony środowiska,
oraz odnoszone na tym polu sukcesy zyskują uznanie w oczach gości zarówno
z kraju jak i z zagranicy. Świadczy o tym m.in. fakt, iż w siódmej edycji
Konkursu Promocyjnego HIT 2000, organizowanego w Wielkopolsce od 1994 roku,
gmina Wolsztyn znalazła się w gronie laureatów zdobywając wyróżnienie za
działania ekologiczne i edukacyjne oraz wiele innych nagród. Istotnym faktem
jest to, iż realizowane inwestycje podwyższają atrakcyjność inwestycyjną
naszego regionu. Coraz więcej inwestorów decyduje się na związanie swoich
interesów z gminą i miastem Wolsztyn. Dodatkową zachętą dla inwestorów
jest przychylność władz lokalnych, która przejawia się m.in. poprzez wprowadzenie
ulg podatkowych dla przedsiębiorców. W efekcie coraz więcej firm i przedsiębiorstw
decyduje się na działalność w dogodnych warunkach stwarzanych przez gminę
Wolsztyn.
|
W 1990 roku, nowo powstały samorząd
zastał lokalne środowisko w stanie dużego zaniedbania. Uporządkowania wymagała
zarówno gospodarka wodno-ściekowa jak i odpadowa, należało też jak najszybciej
zmniejszyć emisję pyłów do atmosfery. Nie można było zapomnieć o pozostałej
infrastrukturze, stanowiącej podstawy funkcjonowania lokalnej gospodarki
i poprawy warunków życia miejscowej ludności. W miarę możliwości finansowych
rozpoczęto więc wówczas działania na kilku frontach. Kolejne samorządy
(kadencje 1990-94 i 1994-98) przyjęły określone priorytety działań i związane
z tym programy realizacyjne w szczególności w zakresie zwodociągowania
i zgazyfikowania gminy, uporządkowania gospodarki ściekowej i odpadowej,
rozbudowy budownictwa komunalnego i obiektów sportowych oraz rozbudowy
sieci dróg lokalnych. Obecne władze zdecydowały się kontynuować przyjęty
kierunek działań i to na bardzo dużą skalę, przyjmując zasadę inwestowania
w pierwszym rzędzie tam, gdzie możliwe jest pozyskanie preferencyjnych
środków pozabudżetowych. Trzeba w tym miejscu dodać, że znacząco zmniejszyły
się możliwości samorządu w zakresie inwestowania w ramach własnych środków.
Mimo to podjęto decyzję o realizacji najważniejszej dla gminy, ale zarazem
najdroższej w historii inwestycji, t.j. II etapu rozbudowy gminnej oczyszczalni
ścieków za kwotę ponad 12 mln zł. Na sfinansowanie przedsięwzięcia udało
się w całości pozyskać środki pozabudżetowe w postaci preferencyjnej (oprocentowanie
0,1 s.r.w., spłata do 2011 r.) i częściowo umarzalnej pożyczki i 10% dotacji
z NFOŚiGW oraz preferencyjnej i w 30% umarzalnej pożyczki z WFOŚiGW
w Poznaniu. Zakończenie prac spowodowało zwiększenie przepustowości oczyszczalni
o dodatkowe 3000 m3 ścieków/d , a tym samym nie tylko umożliwia podłączenie
wszystkich miejscowości z terenu gminy, ale również tworzy odpowiednią
rezerwę umożliwiającą wzrost aktywizacji gospodarczej gminy. Powyższe działania
wymusiły konieczność przyspieszenia tempa rozbudowy kanalizacji sanitarnej
na terenie wsi gminnych, na co w okresie obecnej kadencji wydano niebagatelną
kwotę 7,7 mln zł, z czego 5,0 mln zł pozyskano ze źródeł pozabudżetowych,
pozostałe zaś środki pochodzą z licznych nagród ekologicznych uzyskanych
w tym okresie przez gminę (prawie 1,0 mln zł) oraz umorzeń zaciągniętych
wcześniej pożyczek preferencyjnych. Dzięki temu udało się skanalizować
kilka miejscowości przyległych do Wolsztyna (Niałek Wielki, Stary Widzim,
Berzyna, Powodowo, Wroniawy - na ukończeniu) oraz rozpocząć kanalizację
we wsiach Kębłowo, Obra i Chorzemin. W zakresie gospodarki wodnej sfinalizowano
podjęte wcześniej działania w tym zakresie doprowadzając do zwodociągowania
wsi Adamowo, Kębłowo, Nowe Tłoki oraz Gościeszyn-Błocko. Jeśli chodzi o
gospodarkę odpadową, już w drugiej połowie lat 80-tych wiadomo było, że
podstawowym problemem gminy jest kompleksowa organizacja właściwej utylizacji
nieczystości stałych. Pierwszy krok w całym szeregu działań dotyczących
uporządkowania gospodarki odpadami na terenie gminy Wolsztyn uczyniły poprzednie
samorządy budując nowoczesne składowisko odpadów w Powodowie i obejmując
zorganizowanym wywozem odpadów całą gminę. 1 kwietnia 2001 roku na terenie
całej gminy Wolsztyn wprowadzono obowiązek segregowania odpadów w zakresie
: makulatura, szkło, plastiki, złom. W tym celu na terenie całej gminy
utworzono 101 punktów (44 punkty na terenie miasta i 57 punktów na terenie
wsi gminnych), w których ustawiono zespoły czterech pojemników - w różnych
kolorach - do gromadzenia wysegregowanych odpadów. To kosztowne przedsięwzięcie
(ponad 500 tys. zł) w większości zostało sfinansowane z różnorakich funduszy
ekologicznych. Bazując na rozbudowanej wcześniej sieci gazowej oraz możliwości
uzyskania 50% dotacji z WFOŚiGW, zmodernizowano kilka najbardziej uciążliwych
dla środowiska dużych kotłowni szkolnych. Dzięki dofinansowaniu z UKFiS
(30%) udało się sfinalizować budowę dwóch wiejskich sal sportowych w Kębłowie
i Świętnie (4,8 mln zł) oraz wspólnie ze Starostwem Powiatowym rozpocząć
bardzo ważną dla Wolsztyna inwestycję budowy miejskiej sali sportowej (6,0
mln zł).Mimo trudności
finansowych, zainwestowano ponad 1,5 mln zł na zwiększenie zasobów mieszkań
komunalnych i stworzenie warunków rozbudowy budownictwa mieszkaniowego
poprzez uzbrojenie terenów zainwestowania. Najwięcej zaległości, jak z
pewnością większość gmin w Polsce, istnieje w zakresie drogownictwa, choć
w okresie ostatnich czterech lat na budowę i modernizację dróg gminnych
wydano około 3,7 mln zł . W kwocie tej 165 tys. zł stanowiła partcypacja
w budowie drogi obwodowej miasta Wolsztyna, którą po wielu latach różnorakich
działań udało się sfinalizować ze środków funduszu PHARE, a tym samym rozwiązać
bardzo ważny dla ludności i lokalnej gospodarki problem komunikacyjny.
Z perspektywy minionych czterech lat można stwierdzić, że przyjęta zasada inwestowania w pierwszej kolejności tam, gdzie można uzyskać środki pozabudżetowe pozwoliła na realizację wyjątkowo dużej ilości strategicznych dla gminy inwestycji , czego wskaźnikiem niech będzie fakt, że przy prawie 40 mln zł wydanych w tym czasie na inwestycje, 23,5 mln zł stanowią środki pozabużetowe. |
Zrealizowane przedsięwzięcie
polegało na budowie nowoczesnej mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków
o przepustowości 6000 m3/dobę, która przejmie ścieki z terenu całej gminy
Wolsztyn. Zaprojektowano centralną oczyszczalnię ścieków , która pracować
będzie w układzie trzystopniowego mechaniczno-biologicznego oczyszczania
ścieków zgodnie z tendencjami światowymi ujmującymi biologiczną defosfatację,
denitryfikację i nitryfikację z chemicznym strącaniem fosforu oraz częściową
tlenową stabilizację osadu. Technologia zagwarantuje usunięcie ze
ścieków związków azotu i fosforu oraz sprawność wg norm UE.
Głównymi celami przedsięwzięcia są:
1. Ścieki surowe z miasta i gminy doprowadzone są systemem kanalizacji do przepompowni głównej skąd po przejściu rurociągiem tłocznym przez komorę rozprężną są oczyszczane mechanicznie na piaskowniku. 2. Na istniejącym osadniku Imhoffa zostanie wytrącony osad wstępny, skąd trafi na ścieżkę osadową.. 3. oczyszczanie biologiczne przebiegać będzie w komorze biologicznej defosfatacji, komorze napowietrzania osadu czynnego ( procesy nitryfikacji i denitryfikacji ) i osadniku wtórnym ( oddzielnie osadu czynnego od oczyszczonych ścieków ). 4. Ostatnim etapem oczyszczania jest ścieżka osadowa ( odwodnienie i higienizacja osadów ściekowych ), 5. Oczyszczone ścieki odpływają kanałem odpływowym do rzeki Dojcy.
|
1994 r. - wyróżnienie
krajowe w Ogólnopolskim Konkursie na najbardziej ekologiczną gminę w Polsce,
zorganizowanym pod patronatem prezydenta RP - Lecha Wałęsy,
|
Wolsztyński samorząd
od dziesięciu lat realizuje szeroki proekologiczny program inwestycyjny,
który obejmuje
gospodarkę ściekami
i odpadami, ochronę atmosfery oraz
oszczędności w zakresie zasobów naturalnych.W latach 1991-2000 wybudowano
40 kilometrowy system kolektorów sanitarnych i 11 przepompowni lokalnych,
co wyeliminowało niemal całkowicie źródła zanieczyszczeń ściekowych
dla wolsztyńskich jezior. Znaczne środki finansowe przeznaczono na rozbudowę
i modernizację gminnej oczyszczalni ścieków. Od 1991 roku trwa systematyczna
gazyfikacja, tak, iż sieć gazowa liczy już 91 km i obejmuje 85% gminy.
Dzięki temu do atmosfery trafia
coraz mniej szkodliwych zanieczyszczeń.
Realizując program racjonalnej
gospodarki odpadami stałymi w 1992 roku w pobliskim Powodowie uruchomiono
nowe składowisko odpadów komunalnych, odpowiadające standardom europejskim.
W 1997 roku w referendum mieszkańcy gminy wyrazili zgodę na samoopodatkowanie
się na rzecz finansowania wywozu odpadów komunalnych z posesji. Wszystko
to przyczyniło się do niemal całkowitej likwidacji "dzikich" wysypisk śmieci.
Wkrótce wysypisko w Powodowie zostało rozbudowane, a dzięki zastosowaniu
kompaktora do zagęszczania odpadów jego pojemność użytkowa zwiększyła się
o 40%.Od 1 kwietnia 2001 r. na terenie całej gminy wprowadzono zaawansowany
program segregacji odpadów.
W ramach proekologicznej
strategii rozwoju gminy Wolsztyn mieści się także wymiana dotychczasowych
źródeł oświetlenia ulicznego na oprawy energooszczędne, co powinno zaowocować
zmniejszeniem zużycia energii elektrycznej o około 50-60%.
Troska o ekologię znajduje swój wyraz nie tylko w inwestycjach komunalnych. Jej przejawem jest także edukacja proekologiczna społeczności gminy Wolsztyn. Jednym z wielu przykładów działań edukacyjnych jest wydana z inicjatywy Zarządu Miejskiego książka "Przyroda Ziemi Wolsztyńskiej" autorstwa Eleonory Mikołajczak, miejskiego inspektora ds. ochrony środowiska. Działania podejmowane przez gminy Wolsztyn w zakresie inwestycji ekologicznych i edukacji zgłoszone zostały do Konkursu Promocyjnego HIT2000. Udział w konkursie zakończył się dużym sukcesem gminy Wolsztyn, która znalazła się wśród jego laureatów. |
O F E R T A I N W E S T Y C Y J N A - KLIKNIJ |
Gmina Wolsztyn
położona jest na zachodnim skraju województwa wielkopolskiego, około 70-85
km na południowy-zachód od Poznania. Graniczy z gminami: Siedlec, Nowy
Tomyśl, Rakoniewice i Przemęt, wchodzącymi w skład woj. wielkopolskiego
oraz gminami: Sława, Kolsko, Kargowa i Babimost, należącymi do woj. lubuskiego.
Gmina Wolsztyn jest podstawową jednostką przestrzenną w województwie wielkopolskim
a miasto Wolsztyn znaczącą jednostką w układzie ziemskiego powiatu wolsztyńskiego.
Miasto Wolsztyn jest lokalnym ośrodkiem rozwoju o charakterze przemysłowo-usługowym
z bogatym potencjałem demograficznym, znaczącym potencjałem ekonomicznym
i silnymi tradycjami kulturalnymi. Gmina Wolsztyn z uwagi na walory środowiska
przyrodniczego, atrakcyjną rzeźbę terenu, liczne - jeziora, kompleksy leśne
jest obszarem niezwykle atrakcyjnym krajobrazowo. Miasto i gmina posiadają
znaczny potencjał rozwoju zarówno w dziedzinie gospodarki, usług i turystyki,
jak i jakości życia mieszkańców. Miasto wraz z bogatym zapleczem przestrzeni
wiejskiej ma dalsze szanse rozwoju w kierunku umacniania i aktywizacji
swych dotychczasowych funkcji: działalności gospodarczej, rolnictwa, obsługi
rolnictwa i ludności, mieszkalnictwa, turystyki i wypoczynku. Miasto Wolsztyn
jest ważnym ośrodkiem komunikacji drogowej i kolejowej w kierunku Poznań
- Zielona Góra i kierunkach o znaczeniu regionalnym.
Sieć transportowa Przez miasto i gminę przebiega:
jedna droga krajowa nr 32 (Poznań) Stęszew - Grodzisk - Wolsztyn - Sulechów,
5 dróg wojewódzkich oraz 18 dróg powiatowych.Najważniejszym elementem układu
komunikacyjnego w Wolsztynie jest droga krajowa nr 32 stanowiąca połączenie
Poznania i drogi krajowej nr 5 (E-261) Poznań - Wrocław z drogą krajową
nr 3 (E-65) Szczecin - Zielona Góra.
Komunikacja kolejowa Przez gminę Wolsztyn przebiegają linie kolejowe: Leszno - Wolsztyn - Zbąszynek (linia drugorzędna), Poznań - Grodzisk - Wolsztyn - Sulechów (linia drugorzędna) oraz Wolsztyn - Kolsko - Konotop - Nowa Sól (linia znaczenia miejscowego). Zaopatrzenie w mediaGmina Wolsztyn charakteryzuje się wysokim stopniem zwodociągowania. Położono duży nacisk na ochronę środowiska, przede wszystkim wód powierzchniowych i podziemnych. W tym celu w mieście Wolsztynie oraz trzech sąsiadujących wsiach: Karpicku, Widzimiu Starym, Niałku Wielkim pobudowano system kanalizacji sanitarnej oraz dwie oczyszczalnie ścieków. Sieć kanalizacji sanitarnej na terenie gminy jest nowa, w dobrym stanie technicznym i posiada odpowiednią przepustowość. Powiązania infrastrukturalne Przez obszar gminy przebiega napowietrzna sieć elektroenergetyczna wysokiego napięcia WN-110 kV relacji Wolsztyn - Sulechów oraz tej samej mocy sieć relacji Żukowice - Wolsztyn - Sulechów. Linie te są istotnym elementem Krajowej Sieci Przesyłowej i umożliwiają zaopatrzenie w energię odbiorców bytowo komunalnych i przemysłowych na terenie gminy. Ponadto przez obszar gminy przebiegają dwa gazociągi wysokiego ciśnienia. Tereny rozwojowe gminy
|
Na terenie Gminy Wolsztyn obowiązują uchwały zwalniające z podatku od nieruchomości: U C H W A Ł A
N R XIII/102/2003
w sprawie: zwolnień od podatku od nieruchomości. Na podstawie art. 18 ust.
2 pkt 8, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku
o samorządzie gminnym ( tekst jednolity: Dz. U. z 2001 roku nr 142
poz. 1591 ze zmianami ) art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku
o podatkach i opłatach lokalnych ( tekst jednolity: Dz. U. z 2002 roku
Nr 9, poz. 84 ze zmianami)
2. Zwalnia się od podatku od nieruchomości na okres dwóch lat grunty, budynki ich części oraz budowle nowo wybudowane lub nabyte w drodze kupna i wykorzystywane na prowadzenie działalności gospodarczej skutkującej powstaniem:
4. Zwolnienia, o których
mowa w ust. 2 i 3 mają zastosowanie do gruntów, budynków lub ich części
i budowli nowo wybudowanych lub nabytych w drodze kupna w roku 2003 i w
latach następnych
|