W latach 1991-2002, dużym
nakładem finansowym udało nam się zrealizować I etap gospodarki odpadami
na terenie gminy polegający na:
-
wprowadzeniu jednolitej, obowiązującej
wszystkich mieszkańców, wskaźnikowej metody wnoszenia opłat za wywóz odpadów
z posesji, niezależnej od ich ilości i struktury, tym samym spowodowaniu
nieopłacalności nielegalnego pozbywania się odpadów,
-
zapewnieniu odpowiedniej ilości
oraz objętości pojemników dla wszystkich posesji,
-
zlikwidowaniu problemu "dzikich
wysypisk" oraz zrekultywowaniu nieuszczelnionych wysypisk wiejskich,
-
wybudowaniu spełniającego wszelkie
wymogi ochrony środowiska składowiska w Powodowie,
-
zapewnieniu maksymalnego wykorzystania
powierzchni składowej poprzez zastosowanie kompaktora,
Wzrost zainteresowania na polskim
rynku w ostatnich latach odzyskanymi surowcami wtórnymi, pozwolił na przejście
do kolejnego etapu gospodarki odpadowej , polegającego na wprowadzeniu
na terenie gminy segregacji odpadów w dużo szerszym zakresie. Rozpoczęty
w lipcu 2000 roku program pilotażowy, objął ok.10 % ludności gminy
oraz odniósł się do różnych form zabudowy mieszkaniowej (osiedle jednorodzinne
+ 2 osiedla wielorodzinne na terenie miasta oraz wieś Wroniawy). Program
trwał do 31 marca 2001 r. i pozwolił na ustalenie pewnych danych niezbędnych
do zorganizowania segregacji w całej gminie (m.in. zainteresowania mieszkańców,
struktury odpadów powstających w gospodarstwach, szacunkowych kosztów prowadzenia
segregacji).Na podstawie stosunkowo optymistycznych wyników programu pilotażowego
, z dniem 1 kwietnia 2001 r. uchwałą Rady Miejskiej w Wolsztynie , wprowadzono
na terenie gminy Wolsztyn obowiązek segregacji odpadów "u źródła" w systemie
na donoszenie, do zbiorczych punktów segregacji (makulatura, szkło, tworzywa
sztuczne, metale).
W związku z powyższym, we
wszystkich miejscowościach gminy wydzielono 101 punktów (44 punkty w mieście,
57 punktów na wsiach), w których ustawiono zespoły czterech pojemników
do gromadzenia wysegregowanych odpadów, i tak:
-
pojemniki niebieskie - przeznaczone
są do gromadzenia makulatury,
-
pojemniki zielone - do gromadzenia
kolorowych odpadów szklanych,
-
pojemniki białe - do gromadzenia
odpadów szklanych, bezbarwnych
-
pojemniki żółte - do gromadzenia
odpadów z tworzyw sztucznych,
-
pojemniki czerwone - do gromadzenia
odpadów metalowych.
|
|
Od 1 stycznia 2003 roku wprowadzono
obowiązek rozdziału stłuczki szklanej na bezbarwną, zbieraną do białych
pojemników a dotychczasowe zielone pojemniki przeznaczono do zbiórki szkła
kolorowego. Również w tym okresie rozstawiono na terenie gminy pojemniki
na odzież używaną. Obecnie przygotowywana jest zbiórka problemowych i niebezpiecznych
(ogniwa, baterie, leki). Wszystkie pojemniki na odpady segregowane są starannie
opisane, łącznie z listą odpadów, które wrzucamy do pojemników i których
nie należy wrzucać.
Zebrane w nich surowce,
na podstawie umów zawartych przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej
Sp. z o.o. , trafiają do odbiorców, po dokładnej, dodatkowej selekcji.
GOSPODARKA ODPADAMI W
GMINIE WOLSZTYN - "TROCHĘ HISTORII"
W 1990 roku, nowo powstały
samorząd zastał lokalne środowisko w stanie dużego zaniedbania. Uporządkowania
wymagała zarówno gospodarka ściekowa jak i odpadowa, należało też jak najszybciej
zmniejszyć emisję pyłów do atmosfery. W miarę możliwości finansowych rozpoczęto
więc działania na kilku frontach.Jeśli chodzi o gospodarkę odpadami, już
w drugiej połowie lat 80-tych wiadomo było, że podstawowym problemem gminy
jest kompleksowa organizacja właściwej utylizacji nieczystości stałych.
Ustawa o ochronie i kształtowaniu środowiska z 1980 roku znacznie zaostrzyła
wymogi stawiane wysypiskom, a dysponowaliśmy wówczas (bez żadnych zabezpieczeń)
wysypiskiem komunalnym w Kębłowie - warunkowo dopuszczonym do eksploatacji.
Ponadto, mimo wytypowania i zatwierdzenia przez Urząd Wojewódzki 3 wiejskich
punktów gromadzenia odpadów, borykaliśmy się z dużym problemem, jakim były
liczne "dzikie" wysypiska rozrzucone po okolicznych lasach, rowach, nad
rzekami i jeziorami.
W momencie powstania samorządów
lokalnych otworzyły się nowe drogi rozwoju infrastruktury miejsko-gminnej.
Na przełomie lat 80-tych i 90-tych podejmowaliśmy szereg działań w celu
uzyskania zgody na budowę wysypiska odpadów w Powodowie k/Wolsztyna. Sprawa
toczyła się przez wiele lat i ze względu na protesty mieszkańców oparła
się aż o Ministerstwo Ochrony Środowiska. W 1991 roku nasze działania zostały
uwieńczone powodzeniem - rozpoczęliśmy budowę nowoczesnego, spełniającego
europejskie wymogi wysypiska (dno 0,5 ha niecki uszczelnione folią PEHD
gr 1,5 mm, drenaż zbierający odciek, żwirowe warstwy filtracyjne, zaplecze
socjalne, drogi dojazdowe, manewrowe i p/poż., ogrodzenie). 1 września
1992 roku miał miejsce odbiór końcowy wysypiska, którego koszt zamknął
się kwotą 2,7 mld st. zł.Był to dopiero pierwszy krok w całym szeregu działań
dotyczących uporządkowania gospodarki odpadami na terenie gminy Wolsztyn.
Niestety, wielu mieszkańców, szczególnie z terenów wiejskich, mimo stworzenia
możliwości korzystania w nieograniczonym zakresie z usług tut. Przedsiębiorstwa
Gospodarki Komunalnej w zakresie wywozu śmieci czy też zrzutu ich we własnym
zakresie bezpośrednio na wysypisko w Powodowie, stosowała "własne" metody
utylizacji, np. przez pozbywanie się odpadów w lesie lub przy drodze. Ze
strony urzędu była to "syzyfowa praca" - nasze interwencje polegały jedynie
na uporządkowaniu nowo powstałego nielegalnego śmietniska - za niemałe
kwoty, natomiast niemożliwym było wskazanie sprawców takich działań. Pragnąc
rozwiązać definitywnie ten nabrzmiały od lat problem, w 1992 roku Rada
Miejska podjęła precedensową uchwałę o wprowadzeniu wskaźnika gromadzenia
odpadów (określono w niej jednoznacznie formę odpłatności za wywóz nieczystości
stałych w określonej kwocie miesięcznej na 1 mieszkańca), którym w I etapie
objęto Wolsztyn i kilka przyległych wsi. Było to co prawda działanie "na
granicy prawa", ale Urząd Wojewódzki w Zielonej Górze potraktował naszą
inicjatywę eksperymentalnie i nie zakwestionował uchwały. Fakt, że dany
mieszkaniec ponosił stałą miesięczną odpłatność z tyt. wywozu śmieci bytowo-gospodarczych
(niezależnie od ich ilości) na wysypisko, uczynił całkowicie nieopłacalnym
pozbywanie się ich w sposób nielegalny.
Prowadzona w bardzo dużym
zakresie akcja edukacyjna, mająca na celu uświadomienie mieszkańcom wsi
bagatelizowanego dotychczas zagrożenia ekologicznego wynikającego z braku
systemu zbiórki i utylizacji odpadów spowodowała, że stopniowo rosła liczba
mieszkańców gminy, którzy dobrowolnie podpisywali umowę z Przedsiębiorstwem
Gospodarki Komunalnej i rozliczali się za wywóz śmieci "wskaźnikiem" na
tyle, że w 1997 roku wynosiła ponad 95% w mieście i 70% na wsiach gminnych
(23 wsie sołeckie).
Trzeba jednak przyznać ,
że niektóre osoby nadal uważały , iż mogą pozbywać się odpadów z gospodarstw
domowych kosztem pozostałych, podrzucając je do kontenerów osiedlowych,
spalając lub wywożąc na "dzikie" wysypiska. Było to nieuczciwe w stosunku
do tych mieszkańców, którzy za wywóz na wysypisko systematycznie płacili.
Wobec powyższego, Rada Miejska
w Wolsztynie Uchwałą nr XXXV/267/97 z dnia 26 czerwca 1997 roku podjęła
decyzję o przeprowadzeniu referendum gminnego dotyczącego samoopodatkowania
się mieszkańców na rzecz finansowania kosztów wywozu odpadów komunalnych
z posesji. W tym momencie ponownie rozpoczęły się działania edukacyjne
(zebrania wiejskie w każdej wsi, plakaty , ulotki, programy w telewizji
lokalnej, artykuły tematyczne w prasie lokalnej), odezwy burmistrza do
mieszkańców, plany lekcji z hasłami przewodnimi referendum itp. W materiałach
propagandowych wykorzystano prace plastyczne dzieci i młodzieży, które
wcześniej brały udział w konkursach ekologicznych. Przyniosły one zamierzony
efekt - 21 września 1997 roku mieszkańcy gminy Wolsztyn zdecydowaną większością
głosów zdecydowali o wprowadzeniu "podatku śmieciowego". Obecnie wszyscy
mieszkańcy płacą "wskaźnik", a niedawny problem "dzikich" wysypisk na terenie
gminy Wolsztyn występuje marginalnie (w budżecie gminy nie występuje już
pozycja : "porządkowanie nielegalnych wysypisk").
Otwarcie składowiska w Powodowie
oraz upowszechnienie na teren całej gminy jednakowej - wskaźnikowej opłaty
za wywóz odpadów, łączyło się ze stopniowym zamykaniem wiejskich punktów
gromadzenia odpadów i ich rekultywacją , a zarazem szybkim zapełnianiem
się I kwatery wysypiska. Wobec tego w 1995 roku przystąpiliśmy do budowy
II kwatery o pow. I ha, którą oddaliśmy do użytku w 1996 roku za kwotę
ponad 800.000,-zł. Zastosowane zabezpieczenia: bentomat o gr. 6,4 mm, folia
PE-HD o grubości 2,0 mm, geowłóknina i drenaż , uczyniły nasz obiekt jednym
z najnowocześniejszych w kraju.
Obecnie opracowywana jest
koncepcja jego dalszej rozbudowy. W celu zmniejszenia tempa wypełniania
się niecki w 1997 roku zakupiliśmy kompaktor do zagęszczania odpadów, co
pozwoliło na zwiększenie pojemności użytkowej o około 40%. Ponadto
, biorąc pod uwagę powyższe, po analizie dotychczasowych kosztów związanych
z budową i rozbudową wysypiska oraz bazując na doświadczeniach naszych
zachodnich sąsiadów, zainicjowaliśmy powstanie związku międzygminnego,
którego celem jest wspólna gospodarka odpadami. Do związku przystąpiły
już gminy z powiatu wolsztyńskiego i mamy nadzieję,że uczynią to sąsiadujące
gminy Babimost i Kargowa z terenu woj. Lubuskiego. |
 |
Mając świadomość, że opisana
metoda działania oprócz niewątpliwych i nadrzędnych zalet, jakimi są: czyste
lasy, łąki, rowy przydrożne, brzegi rzek i jezior oraz przyzwyczajenie
mieszkańców (szczególnie ze wsi) do zasad i ważności właściwego gospodarowania
odpadami, ma również pewne wady, np. brak motywacji do odzyskiwania surowców
wtórnych, Komisja Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Wolsztynie przygotowała
"Plan gospodarki odpadami dla miasta i gminy Wolsztyn", określający podstawowe
cele tej gospodarki, jej aktualny stan i działania zmierzające do dalszej
poprawy sytuacji w tej dziedzinie. Plan ten uzyskał akceptację Rady Miejskiej
w Wolsztynie (w załączeniu).
Ponadto, Rada Miejska podjęła
w maju 2000 roku Uchwałę nr XXI/178/2000 o wprowadzeniu programu pilotażowego
segregacji odpadów (w załączeniu). Program trwał od 1lipca do 31 marca
2001 roku i obejmował, oprócz 3 osiedli na terenie Wolsztyna (osiedle jednorodzinne,
dwa osiedla wielorodzinne) , również wieś Wroniawy.
Wprowadzenie programu pilotażowego
miało na celu na ustalenie następujących danych:
-
skłonności mieszkańców naszej
gminy do samodyscyplinowania w zakresie gospodarki odpadami,
-
wyliczenie rzeczywistych kosztów
gospodarki odpadami w gminie,
-
określenie rzeczywistej ilości
i rodzajów powstających odpadów w gospodarstwach domowych,
-
określenie niezbędnej częstotliwości
wywozu.
Zgodnie z w/w uchwałą Rady,
uczestnictwo w programie właścicieli posesji oraz mieszkańców budynków
wielomieszkaniowych objętych programem pilotażowym było obowiązkowe.
W związku z tym, Rada Miejska obniżyła osobom biorącym udział w programie
opłatę za wywóz odpadów z obowiązującej wszystkich kwoty 2,25 zł do wysokości
1,80 zł za miesiąc od osoby płacącej wskaźnik.
W trakcie trwania pilotażu,
przyjmowane były - w znacznej większości świadczące o akceptacji programu
- uwagi mieszkańców dotyczące funkcjonowania systemu, celem wprowadzenia
programu segregacji na terenie całej gminy już w zweryfikowanej wersji.
W listopadzie 2000 roku,
Rada Miejska w Wolsztynie podjęła uchwałę nr XXV/215/2000, która z dniem
1 kwietnia 2001roku wprowadziła na terenie gminy Wolsztyn obowiązek segregowania
odpadów wg zasad określonych w załączniku do uchwały (w załączeniu).
Segregacja prowadzona jest
"u źródła" (w gospodarstwach domowych), w systemie na donoszenie
i opiera się na:
1. Obowiązku, w miarę możności,
przyzagrodowego kompostowania odpadów pochodzenia organicznego.
2. Zbiórce surowców "w systemie
na donoszenie" do pojemników zbiorczych zlokalizowanych przy osiedlach
mieszkaniowych.
3. Zbiórce odpadów problemowych
i niebezpiecznych, w tym baterii i przeterminowanych lekarstw .
4. Stworzeniu możliwości
pozbywania się odpadów wielkogabarytowych i poremontowych na osobiste zgłoszenie.
W tym celu na terenie całej
gminy utworzono 101 punktów (44 punkty na terenie miasta i 57 punktów na
terenie wsi gminnych), w których ustawiono zespoły czterech pojemników
- w różnych kolorach - do gromadzenia wysegregowanych odpadów.
Ogólnie, systemowi segregacji
odpadów podlegają następujące frakcje:
1. Odpady organiczne
Kompostowane we własnym
zakresie, zarówno przez posiadaczy ogrodów jak i spółdzielnie mieszkaniowe,
którym zostanie wyznaczony teren na składowanie i kompostowanie odpadów
biologicznych z utrzymania zieleńców.
Kompostowaniu, poza ogólnie
przyjętymi odpadami z pielęgnacji terenów zielonych podlegają również:
-
obierki i skórki z warzyw i
owoców w tym również z cytrusowych,
-
fusy po kawie i herbacie razem
z filtrami papierowymi,
Gmina zapewnia możliwość
składowania odpadów organicznych właścicielom posesji nie mającym warunków
do organizacji kompostownika.
2. Makulatura
Gromadzona jest w pojemnikach
koloru niebieskiego rozstawionych w zbiorczych punktach segregacji na terenie
całej gminy. Można do nich wrzucać:
-
gazety, magazyny, prospekty,
listy, papier do pisania,
-
zeszyty, książki, torebki papierowe
nie zatłuszczone,
-
kartony, pudełka, tektura falista
( zrolowane lub złożone).
Nie wolno wrzucać do tego pojemnika:
-
papierów zabrudzonych
np. papier do czyszczenia, papier śniadaniowy,
-
papierów tłuszczoodpornych,
wodoodporny np. pergamin, tapety, fotografie,
-
papierów woskowanych, kalki,
etykiet samoprzylepnych,
-
papierów pokrytych tworzywem
sztucznym lub metalem np. papier z aluminium z pudełek po papierosach,
opakowania foliowane po mleku i sokach.
Papiery te nie nadają się do
powtórnego wykorzystania i stanowią balast do gromadzenia na składowisku.
3. Szkło
Szkło kolorowe gromadzone
jest w pojemnikach koloru zielonego, szkło bezbarwne w pojemnikach koloru
białego.
Do powtórnego wykorzystania
nadają się wszelkie puste opakowania szklane, bez metalowych obrączek.
Nie można wrzucać do pojemników
ze szkłem:
-
wyrobów ceramicznych,
-
żarówek, świetlówek,
-
butelek z tworzywa sztucznego,
-
zakrętek i kapsli metalowych,
-
szkła okiennego, luster,
-
szkła żaroodpornego, optycznego,
zbrojonego.
3. Tworzywa sztuczne, niesegregowane
Tworzywa gromadzone są w
pojemnikach koloru żółtego, do których wrzucane są:
-
torby po zakupach, woreczki
foliowe,
-
folie budowlane i opakowaniowe,
-
czyste pojemniki z tworzyw sztucznych
z gospodarstw domowych,
-
naczynia plastykowe,
-
butelki po napojach (koniecznie
bez nakrętek),
4. Metale
Metale zbierane są w pojemnikach
czerwonych, w których znajdziemy:
-
kapsle, metalowe nakrętki,
-
puszki po konserwach, sokach,
piwie, pozbawione zawartości
-
folie metalowe, puste tubki,
taśmy,
-
części maszyn, armatury, rury.
Zbiórki w/w odpadów mogą
być przeprowadzone również w inny - zorganizowany sposób np. szkoły, organizacje
społeczne i inne.
Do pojemników nie można
wrzucać:
-
złomu elektronicznego (radia,
telewizory),
-
lodówek, części samochodowych,
-
puszek po farbach, lakierach
i olejach.
5. Odpady wielkogabarytowe
odbierane są na osobiste
zgłoszenie w terminach ustalonych przez wywożącego, t.j. Przedsiębiorstwo
Gospodarki Komunalnej Sp. Z o.o. w Wolsztynie.
6. Odpady poremontowe
odbierane są na osobiste
zgłoszenie, za dodatkową odpłatnością przez w/w przedsiębiorstwo oraz można
dowozić nieodpłatnie do wytwórni mas bitumicznych w Krutli.
7. Odpady problemowe i
niebezpieczne
powstające w gospodarstwach
domowych gromadzone będą w zbiorczych pojemnikach koloru pomarańczowego,
w wyznaczonych punktach - zgodnie z przyjętym "Planem ....".
Do odpadów tych zaliczamy:
-
odpady zawierające rtęć jak:
świetlówki, termometry, przełączniki,
-
zużyte baterie i akumulatory,
-
pozostałości po farbach,
lakierach i rozpuszczalnikach,
-
opakowania po środkach ochrony
roślin,
-
opakowania po środkach konserwacji
i ochrony drewna,
-
pojemniki po areozolach, środkach
do dezynfekcji i dezynsekcji,
-
odpady zawierające oleje (filtry
oleju, szmaty zaolejone, smary, środki do konserwacji metali i inne),
-
odczynniki chemiczne np. fotograficzne,
-
przeterminowane leki,
-
skażone opatrunki, strzykawki
i inne.
W trakcie gminnego programu
używane są oczywiście dotychczasowe pojemniki - kontenery i pojemniki indywidualne,
do których wrzucane są wszystkie nie nadające się do recyklingu odpady,
zwyczajowo zwane balastem .Wprowadzenie
w życie tak dużego przedsięwzięcia poprzedziła prowadzona wśród społeczeństwa
Wolsztyna - na bardzo szeroką skalę - edukacja ekologiczna. Wykorzystywano
w tym celu nie tylko lokalne media (telewizję kablową i prasę), ale również
organizowano zebrania osiedlowe w mieście i zebrania wiejskie w każdej
wsi, gdzie prowadzono dyskusję z mieszkańcami w temacie segregacji. Szczególny
nacisk został położony właśnie na tereny wiejskie, gdzie dotąd dość powszechnie
panował zwyczaj spalania odpadów z tworzyw sztucznych w domowych piecach.
Dużą rolę w procesie edukacji odegrały szkoły podstawowe, gimnazja i średnie
w naszej gminie. Na specjalnie zorganizowanym spotkaniu w Urzędzie Miejskim
Burmistrz zobowiązał dyrektorów tych szkół do przeprowadzenia w każdej
klasie co najmniej jednej lekcji poświęconej konieczności segregowania
odpadów i korzyści z tego płynących. Dyrektorzy otrzymali dla wszystkich
uczniów specjalnie przygotowane plany lekcji - tematycznie związane z segregacją.
I właśnie ci najmłodsi przedstawiciele wolsztyńskiej społeczności
są najaktywniejsi w wyszukiwaniu surowców wtórnych. Ponadto, na terenie
wszystkim miejscowości rozwieszono kolorowe plakaty i odezwy Burmistrza
propagujące aktywne włączenie się wszystkich mieszkańców gminy Wolsztyn
do segregacji odpadów. Ostatnim i zarazem chyba najważniejszym etapem procesu
edukacji było dostarczenie za pośrednictwem poczty, do każdego gospodarstwa,
kolorowych ulotek informacyjnych, szczegółowo opisujących zasady segregacji,
telefony i adresy osób i instytucji zajmujących się jej przeprowadzaniem
oraz zachęcających do udziału w tym przedsięwzięciu.
Wysokość opłaty zryczałtowanej
wynosiła w 2002 roku 2,26 zł netto na miesiąc od jednej osoby. W przypadku
rodzin wielodzietnych tj. utrzymujących powyżej trojga dzieci, miesięczne
świadczenie ustala się jak dla 5 osób. W zamian gmina zapewnia wszystkim
mieszkańcom:
-
pojemniki do gromadzenia odpadów
komunalnych na każdej posesji,
-
możliwość segregacji odpadów
w gminnych punktach segregacji,
-
bezpłatne usunięcie z posesji
odpadów wielkogabarytowych,
-
stałe terminy odbioru odpadów
z posesji wraz z wystawianiem przez pracowników zapełnionego pojemnika,
-
w trakcie prac porządkowych
na posesji, gdy odpadów jest więcej niż zwykle, zapewniamy bezpłatny odbiór
"dodatkowych śmieci"
Opróżnianiem pojemników
na surowce wtórne zajmuje się Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp.
z o.o. w Wolsztynie , które zawarło stosowne umowy z firmami zajmującymi
się odzyskiem i recyklingiem.
ILOŚĆ ZAGOSPODAROWANYCH
ODPADÓW
Segregacja odpadów w gminie
Wolsztyn obowiązuje od 1 kwietnia 2001 roku i zgodnie z informacjami otrzymanymi
od przewoźnika - PGK Sp. z o.o. w Wolsztynie, w tym początkowym okresie
jej funkcjonowania zanotowano stosunkowo optymistyczne dane w zakresie
ilości wysegregowanych surowców i tak:
W miesiącach maj - wrzesień
2001 zebrano:
-
Makulatura - 810 m3
-
Tworzywa sztuczne - 1916,6 m3
-
Stłuczka szklana - 85 Mg
W roku 2002 wysegregowano i
sprzedano:
-
Makulatura - 2323 m3
-
Tworzywa sztuczne - 4454 m3
-
Stłuczka szklana - 165 Mg
Ilość zebranych w pojemnikach
do segregacji odpadów jest w początkowym okresie bardzo duża, ze względu
na opróżnianie zawartości piwnic i strychów. W okresie ok. 6 miesięcy zaczyna
się stabilizować na stałym poziomie.
Załączniki :
1. Kalendarz czynności związanych
z przeprowadzeniem referendum, jpg 188kB
2. Karta do głosowania w
referendum, jpg 105kB
3. Uchwała w sprawie powołania
obwodowych komisji do spraw referendum, jpg
140kB
4. Uchwała w sprawie przeprowadzenia
referendum gminnego str. 1
str.
2 |